Strona główna - ombudsman - Ombudsman – Uniwersytet Warszawski
Menu
  • English
  • Start
  • Aktualności
  • Ombudsman
    • Zgłaszanie spraw
    • Kompetencje ombudsmana
    • Ombudsman UW
    • Zespół
  • Sposób działania
    • Standardy działania
    • Procedury
    • Przykładowe sprawy
    • Dokumenty
    • Kazusy
  • Pomoc
    • Kiedy warto się zwrócić do ombudsmana
    • Poza kompetencjami ombudsmana
    • Jednostki pomagające
  • Współpraca
    • Współpraca europejska
    • Realizowane projekty
    • Rzecznicy akademiccy
    • Równouprawnienie na UW
  • Kontakt
CLOSE
  1. Strona główna
  2. 2024
  3. Habilitacja a rozwój naukowy kobiet

Habilitacja a rozwój naukowy kobiet

Data publikacji: Luty 1, 2024 Opublikował/a: Paulina Górnicka

Przeprowadzone przez polskich naukowców badanie „Streamlining for excellence discriminates against women” wykazało, że w krajach, w których badacze muszą się starać o stopień doktora habilitowanego, wzrost produktywności naukowej jest wyraźnie słabszy. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, których rozwój naukowy jest znacząco słabszy niż w krajach bez habilitacji.

Analiza karier 2,7 mln naukowców z 45 krajów dokonana przez dr hab. Natalię Letki z Uniwersytetu Warszawskiego i dr. hab. Piotra Sankowskiego, prezesa IDEAS NCBR, również związanego z Uniwersytetem Warszawskim, wspólnie z Grzegorzem Białym z IDEAS NCBR i Dawidem Walentkiem z Uniwersytetu w Gandawie wykazała, że o ile wśród mężczyzn praca w systemie wymagającym habilitacji nie ma istotnego wpływu na produktywność naukową, w przypadku badaczek widać, że system ten znacznie spowalnia ich rozwój w porównaniu z koleżankami z krajów, gdzie habilitacji nie ma.

Z badania wynika, że kobiety w systemach z habilitacją po 15 latach kariery notują o 30 proc. słabszy wzrost produktywności naukowej niż kobiety w systemach bez habilitacji. I aż o 87 proc. niższy niż mężczyźni w systemach z habilitacją.

Autorzy analizy, powołując się na istniejące badania, wymieniają wiele czynników, które nie sprzyjają rozwojowi naukowemu kobiet, poczynając od ich obowiązków rodzicielskich i opiekuńczych, poprzez przydzielanie im zadań służebnych wobec mężczyzn-badaczy, po dyskryminację na etapie oceny ich osiągnięć. W rezultacie kobiety publikują mniej i w mniej prestiżowych wydawnictwach niż mężczyźni, ich prace są rzadziej cytowane i więcej kobiet niż mężczyzn odchodzi z nauki.

Badanie „Streamlining for excellence discriminates against women: A study of research productivity of 2.7 mln scientists in 45 countries” dostępne jest pod linkiem – https://osf.io/preprints/osf/yr8me

Nawigacja wpisu

Nowa członkini zespołu Rzeczniczki akademickiej
Sprawozdanie z działań Rzeczniczki akademickiej za 2023 r.

Polecamy!

Rekomendacje dla dydaktyków – jak prowadzić zajęcia po tragicznych wydarzeniach 7 maja

Zachęcamy do zapoznania się z rekomendacjami przygotowanymi przez Centrum Pomocy Psychologicznej UW dotyczącymi postępowania na zajęciach dydaktycznych w związku z tragicznymi wydarzeniami…

Konferencja z okazji Dnia Świadomości Dostępności

12 maja członkinie zespołu Rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych wzięły udział w zorganizowanej na Uniwersytecie Warszawskim konferencji z okazji…

Wsparcie dla społeczności akademickiej Uniwersytetu Warszawskiego

W obliczu tragicznych wydarzeń na Uniwersytecie Warszawskim przypominamy, że uczelnia udziela wsparcia wszystkim osobom potrzebującym pomocy. Na UW działają m.in.…

ADRES

ul. Dobra 56/66
(BUW, I piętro na antresoli, p. 1.60 C)
00 - 312 Warszawa

KONTAKT

e-mail: ombudsman@uw.edu.pl