Konflikt pomiędzy mieszkańcami Domu Studenta
Punkt wyjścia
Do Rzeczniczki akademickiej zwrócił się Kierownik Domu Studenta z prośbą o interwencje i podjęcie działań w związku z konfliktem między studentami mieszkającymi w obiekcie, który doprowadził do zniszczenia mienia należącego do uczelni. Kierownik podkreślił, że jeśli studenci nie naprawią wyrządzonych szkód, będzie zmuszony zainicjować postępowanie dyscyplinarne.
Stan faktyczny:
Z zebranych informacji wynikało, że w akademiku doszło do scysji między lokatorami jednego pokoju. Kłótnia zakończyła się rękoczynami i zniszczeniem mienia, w tym elementów wyposażenia akademika oraz sprzętu elektronicznego należącego do jednego ze studentów. Po incydencie sprawca zniszczeń zniknął z akademika i nie odpowiadał na próby nawiązania kontaktu. Drugi ze studentów twierdził, że jest stroną pokrzywdzoną i nie tylko nie był gotowy do zadośćuczynienia za szkody wyrządzone w akademiku, ale dodatkowo oczekiwał od drugiej strony odszkodowania za poniesione straty.
Podjęte działania
Rzeczniczka akademicka zaczęła swoje działania od odrębnych spotkań z każdym ze studentów. W trakcie spotkań Rzeczniczka gromadziła informacje na temat zaistniałych wydarzeń i ich przyczyn oraz badała potrzeby i oczekiwania stron oraz ich gotowość do porozumienia.
Po zebraniu informacji Rzeczniczka akademicka poinformowała studentów o ich sytuacji prawnej, w tym o możliwych konsekwencjach naruszenia obowiązujących na uczelni norm, proponując jednocześnie możliwe sposoby wyjścia z zaistniałej sytuacji. Studenci po przeanalizowaniu dostępnych opcji zdecydowali się na próbę ugodowego załatwienie sprawy w drodze mediacji.
Rzeczniczka akademicka zorganizowała spotkanie mediacyjne, w którym uczestniczyły obie strony, wspierane przez mediatora. Po trwających blisko dwie godziny rozmowach studenci wypracowali rozwiązanie, którego elementem były wzajemne przeprosiny oraz zobowiązanie jednego ze studentów do wypłaty drugiemu studentowi odszkodowania w ustalonej wysokości za zniszczony sprzęt elektroniczny. Studenci zgodzili się solidarnie zapłacić za straty w mieniu uniwersyteckim.
Rezultat
Podpisane przez studentów porozumienie, sygnowane również przez Rzeczniczkę akademicką, zostało przekazane na ręce kierownictwa Domu Studenta. Ponieważ obie strony wywiązały się ze swoich zobowiązań sprawa została zamknięta. Dodatkowo, studenci na swoją prośbę zostali rozdzieleni lokalowo i przypisani do dwóch różnych pokojów z innymi współlokatorami.
Scysja studenta z dziekanatem
Możliwość wystąpienia o wznowienie studiów bez uzupełniania różnić programowych
Punkt wyjścia
Do Rzeczniczki akademickiej zwrócił się student II roku studiów II stopnia, skarżąc się, że w związku z niekompetencją osób pracujących w dziekanacie i uzyskaniem błędnych informacji nt. zasad zaliczania (i podpinania) przedmiotów ogólnouniwersyteckich nie wyrobił odpowiedniej liczby ECTS-ów, nie może się bronić (mimo gotowej już pracy magisterskiej) i jest zmuszony do powtarzania roku. Student miał poczucie ogromnej niesprawiedliwości, zwłaszcza, że ze względu na plany zawodowe zależało mu na jak najszybszej obronie.
Stan faktyczny:
Rzeczniczka akademicka na podstawie systemu USOS oraz dostarczonych przez studenta dokumentów zweryfikowała jego aktualną sytuację formalną i potwierdziła, że istotnie nie wyrobił odpowiedniej liczby OGUN-ów, co sprawiło, że zabrakło mu punktów ECTS do zaliczenia roku i zakończenia studiów.
Podjęte działania
Następnie (za zgodą studenta, wyrażona na piśmie) Rzeczniczka akademicka podjęła działania mające na celu wyjaśnienie możliwych źródeł nieporozumienia. Na podstawie rozmów w dziekanacie (oraz z Prodziekanem ds. studenckich) okazało się, że nie jest możliwe sprawdzenie prawidłowości udzielonych informacji, ponieważ wskazany przez studenta pracownik już nie pracuje. Co więcej okazało się, że powodem nieprzedłużenia zatrudnienia był fakt, że pracownica nie wywiązywała się odpowiedzialnie ze swoich obowiązków, w szczególności mało kompetentnie reagowała na zapytania studentów.
W tym stanie rzeczy Rzeczniczka akademicka zrezygnowała z weryfikowania racji obu stron, podjęła natomiast działania mające na celu zminimalizowanie kosztów zaistniałej sytuacji dla studenta i Wydziału. W tym celu podjęła rozmowy z Prodziekanem ds. studenckich.
Rezultaty
W toku twórczej i konstruktywnej rozmowy z Prodziekanem ds. studenckich wypracowano rozwiązanie, które zakładało, ze student wniesie o warunkowe zaliczenie przedmiotu oraz zwolnienie go z kosztów warunku, na co Dziekan wyrazi zgodę. Co więcej, student zaliczy wybrany przedmiot w trybie uzgodnionym z wykładowcą (w danym przypadku był to udział w dwudniowych warsztatach odbywających się w drugiej połowie października). Niezwłocznie po uzyskaniu zaliczenia będzie mógł przystąpić do obrony.
Propozycja została przekazana studentowi, który wyraził wolę skorzystania z niej. Dzięki wypracowanym ustaleniom obrona odbyła się w ostatnich dniach października.
Zasady rozwiązywania umów o pracę z mianowanymi pracownikami naukowymi w stopniu profesora.
Wygaśnięcie stosunku mianowania.
Punkt wyjścia
Do Rzeczniczki akademickiej zwrócił się pracownik naukowy z prośbą o interpretacje przepisów w zakresie rozwiązania stosunku pracy z mianowanym nauczycielem akademickim oraz wyjaśnienie, kiedy następuje wygaśnięcie mianowania. Pracownik obawiał się, że ze względu na konflikt z przełożonym może zostać nieoczekiwanie zwolniony i chciał sprawdzić, czy jest to możliwe.
Stan faktyczny
Rzeczniczka akademicka w rozmowie z pracownikiem zweryfikowała sytuację pod kątem diagnozy istniejącego problemu oraz możliwości występowania mobbingu lub dyskryminacji. Z zebranych informacji nie wynikało, aby pracownik był nękany, bądź dyskryminowany. Relacja pracownika oraz przedstawione przez niego dokumenty wskazywały natomiast na istnienie ostrego konfliktu, którego początkiem był brak zgody, co do zasad rozdysponowania funduszy projektowych. Konflikt został wyniesiony z poziomu Zakładu na poziom Rady Wydziału, co spowodowało jego dalszą eskalację.
Podjęte działania
Rzeczniczka akademicka wskazała pracownikowi możliwe sposoby rozwiązania konfliktu – w tym m.in. opcję mediacji. Pracownik nie był jednak gotowy do podejmowania prób ugodowych, oczekiwał natomiast jasnej i wyczerpującej informacji prawnej. W odpowiedzi na tę potrzebę Zespól Rzeczniczki akademickiej udzielił pracownikowi odpowiedzi na pytanie o tryb rozwiązania umowy o pracę z mianowanym nauczycielem akademickim oraz wyjaśnił, kiedy następuje wygaśnięcie mianowania.
Rezultaty
Przedstawiona opinia prawna uspokoiła pracownika, wskazując, że w zaistniałej sytuacji nie ma niebezpieczeństwa nieoczekiwanego wypowiedzenia mu przez pracodawcę umowy o pracę.
Co więcej, pracownik wrócił ze sprawą po upływie kolejnego semestru, prosząc o podjęcie działań mediacyjnych z udziałem Dziekana. Rzeczniczka akademicka spotkała się z przełożonym oraz Dziekanem i uzyskała zgodę na ich udział w mediacji. W wyniku mediacji strony porozumiały się, co do odejścia pracownika z projektu oraz zmiany przez niego zakładu. Ustalenia te uzyskały akceptację i wsparcie Dziekana.