Przykładowy zakres problemów i sporów, jakie mogą trafiać do ombudsmana:
Ombudsman zajmuje się problemami, które mogą pojawić się na tle funkcjonowania pracowników i studentów w ramach Uniwersytetu Warszawskiego.
Poniżej przykładowy zakres problemów i sporów, jakie mogą trafiać do ombudsmana:
A. Relacje i konflikty interpersonalne:
- Spory na linii student – profesor/tutor
- Spory na linii przełożony – podwładny
- Spory na linii pracownik administracji – pracownik naukowy
- Spory na linii pracownik administracji – student
- Poziome spory wewnątrzgrupowe – między studentami, pracownikami naukowymi, lub pracownikami administracyjnymi.
B. Sprawy pracownicze, np.:
- Mobbing i dyskryminacja
- Nieprawidłowości przy dokonywaniu oceny pracowniczej
- Warunki pracy i polityka kadrowa
C. Sprawy studenckie, np.:
- Nienależne skreślenie z listy studentów
- Naruszenia regulaminu studiów
- Niesprawiedliwe traktowanie
D. Trudności zaistniałe w związku z naruszeniem prawa lub regulaminu uczelni, np.:
- Molestowanie seksualne
- Spory o podłożu dyskryminacyjnym
- Nadużycie władzy, niesprawiedliwe traktowanie
- Naruszanie godności
E. Naruszenie zasady uczciwości akademickiej, np.:
- Kwestie etyczne
- Posiadanie informacji nt. nielegalnych lub nieetycznych procederów
- Sprawy związane z naruszeniem prawa własności intelektualnej
Do ombudsmana można się zgłosić z każdą sprawą, która dotyczy problemów związanych z funkcjonowaniem w środowisku akademickim.