Przykładowy zakres problemów i sporów, jakie mogą trafiać do ombudsmana:
Ombudsman zajmuje się sprawami, w których doszło do naruszeń obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim zasad etyki i współpracy.
Poniżej przykładowy zakres problemów i sporów, jakie mogą trafiać do ombudsmana:
A. Relacje i konflikty interpersonalne:
- Spory na linii student – profesor/tutor
- Spory na linii przełożony – podwładny
- Spory na linii pracownik administracji – pracownik naukowy
- Spory na linii pracownik administracji – student
- Poziome spory wewnątrzgrupowe – między studentami, pracownikami naukowymi lub pracownikami administracyjnymi
- Spory między pracownikami / współpracownikami / w zespołach / między grupami pracowników
- Problemy z przełożonymi (styl zarządzania, kwestie związane z komunikacją)
- Trudności komunikacyjne i relacyjne w zespołach
B. Sprawy pracownicze, np.:
- Mobbing i dyskryminacja
- Nieprawidłowości przy dokonywaniu oceny pracowniczej
- Warunki pracy i polityka kadrowa
C. Sprawy studenckie, np.:
- Nienależne skreślenie z listy studentów
- Naruszenia regulaminu studiów
- Niesprawiedliwe traktowanie
- Wsparcie osób LGBTQIA+
D. Trudności zaistniałe w związku z naruszeniem prawa lub regulaminu uczelni, np.:
- Molestowanie seksualne
- Spory o podłożu dyskryminacyjnym
- Nadużycie władzy, niesprawiedliwe traktowanie, nierówności w przydzielaniu grantów, stanowisk
- Naruszanie godności
- Zachowania niepożądane (m.in. agresja słowna, zastraszanie)
- Uprzedzenia ze względu na wiek, płeć, orientację, pochodzenie, przekonania
E. Naruszenie zasady uczciwości akademickiej, np.:
- Kwestie etyczne
- Posiadanie informacji nt. nielegalnych lub nieetycznych procederów
- Sprawy związane z naruszeniem prawa własności intelektualnej
Do ombudsmana można się zgłosić z każdą sprawą, która dotyczy problemów związanych z funkcjonowaniem w środowisku akademickim.