Strona główna - ombudsman - Ombudsman – Uniwersytet Warszawski
Menu
  • English
  • Start
  • Aktualności
  • Ombudsman
    • Zgłaszanie spraw
    • Kompetencje ombudsmana
    • Ombudsman UW
    • Zespół
  • Sposób działania
    • Standardy działania
    • Procedury
    • Przykładowe sprawy
    • Dokumenty
    • Kazusy
  • Pomoc
    • Kiedy warto się zwrócić do ombudsmana
    • Poza kompetencjami ombudsmana
    • Jednostki pomagające
  • Współpraca
    • Współpraca europejska
    • Realizowane projekty
    • Rzecznicy akademiccy
    • Równouprawnienie na UW
  • Kontakt
CLOSE
  1. Strona główna
  2. 2024
  3. Habilitacja a rozwój naukowy kobiet

Habilitacja a rozwój naukowy kobiet

Data publikacji: Luty 1, 2024 Opublikował/a: Paulina Górnicka

Przeprowadzone przez polskich naukowców badanie „Streamlining for excellence discriminates against women” wykazało, że w krajach, w których badacze muszą się starać o stopień doktora habilitowanego, wzrost produktywności naukowej jest wyraźnie słabszy. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, których rozwój naukowy jest znacząco słabszy niż w krajach bez habilitacji.

Analiza karier 2,7 mln naukowców z 45 krajów dokonana przez dr hab. Natalię Letki z Uniwersytetu Warszawskiego i dr. hab. Piotra Sankowskiego, prezesa IDEAS NCBR, również związanego z Uniwersytetem Warszawskim, wspólnie z Grzegorzem Białym z IDEAS NCBR i Dawidem Walentkiem z Uniwersytetu w Gandawie wykazała, że o ile wśród mężczyzn praca w systemie wymagającym habilitacji nie ma istotnego wpływu na produktywność naukową, w przypadku badaczek widać, że system ten znacznie spowalnia ich rozwój w porównaniu z koleżankami z krajów, gdzie habilitacji nie ma.

Z badania wynika, że kobiety w systemach z habilitacją po 15 latach kariery notują o 30 proc. słabszy wzrost produktywności naukowej niż kobiety w systemach bez habilitacji. I aż o 87 proc. niższy niż mężczyźni w systemach z habilitacją.

Autorzy analizy, powołując się na istniejące badania, wymieniają wiele czynników, które nie sprzyjają rozwojowi naukowemu kobiet, poczynając od ich obowiązków rodzicielskich i opiekuńczych, poprzez przydzielanie im zadań służebnych wobec mężczyzn-badaczy, po dyskryminację na etapie oceny ich osiągnięć. W rezultacie kobiety publikują mniej i w mniej prestiżowych wydawnictwach niż mężczyźni, ich prace są rzadziej cytowane i więcej kobiet niż mężczyzn odchodzi z nauki.

Badanie „Streamlining for excellence discriminates against women: A study of research productivity of 2.7 mln scientists in 45 countries” dostępne jest pod linkiem – https://osf.io/preprints/osf/yr8me

Nawigacja wpisu

Nowa członkini zespołu Rzeczniczki akademickiej
Sprawozdanie z działań Rzeczniczki akademickiej za 2023 r.

Polecamy!

Napis Mediacja na granatowym tle

Międzynarodowy Dzień Mediacji

16 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Mediacji. Początkowo obchodzono go 20 października. Od 2006 roku święto przypada na trzeci czwartek października.…

Napis wsparcie - grupa wsparcia dla osób LGBTQ+ na zielonym tle

Grupa wsparcia dla osób LGBTQ+ studiujących na UW

Na przełomie października i listopada 2025 r. w Centrum Pomocy Psychologicznej UW rusza nowa grupa wsparcia dla osób LGBTQ+. To bezpieczna…

Napis Tydzień Mediacji na biało-żółtym tle

Tydzień Mediacji – promowanie pokojowego rozwiązywania sporów

13 października zaczyna się Tydzień Mediacji. To coroczna inicjatywa, której celem jest popularyzacja alternatywnych metod rozwiązywania sporów, ze szczególnym uwzględnieniem…

ADRES

ul. Dobra 56/66
(BUW, I piętro na antresoli, p. 1.60 C)
00 - 312 Warszawa

KONTAKT

e-mail: ombudsman@uw.edu.pl