Strona główna - ombudsman - Ombudsman – Uniwersytet Warszawski
Menu
  • English
  • Start
  • Aktualności
  • Ombudsman
    • Zgłaszanie spraw
    • Kompetencje ombudsmana
    • Ombudsman UW
    • Zespół
  • Sposób działania
    • Standardy działania
    • Procedury
    • Przykładowe sprawy
    • Dokumenty
    • Kazusy
  • Pomoc
    • Kiedy warto się zwrócić do ombudsmana
    • Poza kompetencjami ombudsmana
    • Jednostki pomagające
  • Współpraca
    • Współpraca europejska
    • Realizowane projekty
    • Rzecznicy akademiccy
    • Równouprawnienie na UW
  • Kontakt
CLOSE
  1. Strona główna
  2. 2025
  3. Konferencja „Równościowa akademia. Wyzwania i sukcesy w realizacji planów równości płci”

Konferencja „Równościowa akademia. Wyzwania i sukcesy w realizacji planów równości płci”

Data publikacji: Luty 11, 2025 Opublikował/a: Paulina Górnicka

Zapraszamy do udziału w konferencji on-line „Równościowa akademia. Wyzwania i sukcesy w realizacji planów równości płci” organizowanej przez Dział ds. Bezpieczeństwa i Równego Traktowania – Bezpieczni UJ w ramach projektu MINDtheGEPs we współpracy z Akademicką Siecią Bezpieczeństwa i Równości.

Konferencja odbędzie się w dniach 10-11 kwietnia 2025 r. za pośrednictwem platformy Teams. Wydarzenie będzie okazją do wymiany doświadczeń we wprowadzaniu planów równości płci na polskich uczelniach i w instytucjach badawczych. Szczególna uwaga poświęcona będzie działaniom w zakresie wyrównywania szans w rekrutacji i awansie zawodowym, przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu, równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym oraz wdrażania intersekcjonalności w dydaktyce.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Zapisy zostaną uruchomione 14 lutego 2025 r. na stronie bezpieczni.uj.edu.pl.

Panele realizowane podczas konferencji:

Panel 1: Intersekcjonalność w nauczaniu: wyzwania, sukcesy, dobre praktyki

Tematyka panelu:

  • Rozumienie intersekcjonalności w kontekście dydaktyki akademickiej;
  • Uwidacznianie się konkretnych osi nierówności (np. płeć, status społeczno-ekonomiczny, miejsce pochodzenia) w procesie nauczania w szkolnictwie wyższym;
  • Skuteczne praktyki, innowacyjne strategie i praktyczne rozwiązania mające na celu zwiększenie inkluzywności środowisk edukacyjnych i uwzględnienia perspektywy intersekcjonalnej w dydaktyce;
  • Wpływ uwzględnienia perspektywy intersekcjonalnej na sytuację osób studiujących i badanych w promowaniu bardziej sprawiedliwych doświadczeń edukacyjnych.

Panel 2: Molestowanie seksualne i przemoc ze względu na płeć – przykłady inicjatyw w reagowaniu i przeciwdziałaniu tym zjawiskom w akademii

Tematyka panelu:

  • Skala i specyfika zjawiska molestowania seksualnego w środowisku akademickim – czy ją znamy? Jak badamy? Wyzwania metodologiczne i strukturalne w badaniach tych zjawisk;
  • Przykłady polityk i procedur przeciwdziałania przemocy, w tym kodeksy etyczne, systemy zgłaszania oraz mechanizmy ochrony osób zgłaszających – krytyczna analiza i refleksje z reagowania na zjawiska przemocy i molestowania seksualnego w akademii;
  • Działania edukacyjne i szkoleniowe dotyczące przeciwdziałania przemocy oraz budowania kultury bezpieczeństwa i szacunku w środowisku akademickim;
  • Rola instytucji akademickich w budowaniu systemowego wsparcia dla osób doświadczających przemocy i molestowania seksualnego;
  • Wyzwania związane z wdrażaniem polityk przeciwdziałania przemocy i molestowaniu seksualnemu oraz rekomendacje dotyczące podejmowanych działań.

Panel 3: Work-life balance – mapowanie wyzwań w rozwiązaniach na rzecz godzenia życia osobistego i zawodowego

Tematyka panelu:

  • Problematyka work-life balance w instytucjach akademickich: wyzwania, trendy i zmiany;
  • Innowacyjne strategie organizacyjne oraz inicjatywy wspierające osoby pracujące w uniwersytetach i instytutach badawczych;
  • Wpływ pracy hybrydowej i elastycznych form zatrudnienia na jakość życia zawodowego i osobistego w sektorze naukowym;
  • Możliwości poprawy: identyfikacja barier i wypracowywanie rekomendacji.

Panel 4: Narzędzia wspierania rozwoju zawodowego kobiet, w tym ich liderstwa.

Tematyka panelu:

  • Identyfikacja kluczowych barier w rozwoju kariery zawodowej kobiet w nauce i akademii;
  • Przykłady skutecznych narzędzi i programów wspierających rozwój zawodowy, w tym mentoring, coaching, programy szkoleniowe oraz sieci wsparcia;
  • Budowanie liderstwa kobiet w środowisku akademickim – wyzwania, sukcesy i potrzeby;
  • Rola planów równości płci w tworzeniu sprzyjających warunków do rozwoju karier kobiet w akademii;
  • Znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej i międzysektorowej w promowaniu równości płci w nauce.

Więcej informacji: TUTAJ  

Nawigacja wpisu

Wspólny dyżur p.o. Rzeczniczki akademickiej oraz Rzeczniczki Praw Studenta
Sesja poprawkowa. Wspólny dyżur p.o. Rzeczniczki akademickiej oraz Rzeczniczki Praw Studenta

Polecamy!

Rzeczniczka akademicka na spotkaniu Zespołu ds. przeciwdziałania mobbingowi w MNiSW

17 czerwca Rzeczniczka akademicka Magdalena Miksa oraz koordynatorka biura z zespołu Ombudsmana Elżbieta Felkner były gośćmi specjalnymi na pierwszym posiedzeniu…

Rzeczniczka Akademicka UW w MNiSW „Równość i bezpieczeństwo w środowisku akademickim”

9 czerwca w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego odbyła się konferencja prasowa poświęcona rekomendacjom w obszarze inkluzywności oraz poprawy sytuacji…

Czerwiec – Miesiąc Dumy i czas solidarności ze społecznością LGBTQ+

W czerwcu w wielu krajach na świecie obchodzony jest Pride Month, czyli Miesiąc Dumy i czas wsparcia dla społeczności LGBTQ+.…

ADRES

ul. Dobra 56/66
(BUW, I piętro na antresoli, p. 1.60 C)
00 - 312 Warszawa

KONTAKT

e-mail: ombudsman@uw.edu.pl