Strona główna - ombudsman - Ombudsman – Uniwersytet Warszawski
Menu
  • English
  • Start
  • Aktualności
  • Ombudsman
    • Zgłaszanie spraw
    • Kompetencje ombudsmana
    • Ombudsman UW
    • Zespół
  • Sposób działania
    • Standardy działania
    • Procedury
    • Przykładowe sprawy
    • Dokumenty
    • Kazusy
  • Pomoc
    • Kiedy warto się zwrócić do ombudsmana
    • Poza kompetencjami ombudsmana
    • Jednostki pomagające
  • Współpraca
    • Współpraca europejska
    • Realizowane projekty
    • Rzecznicy akademiccy
    • Równouprawnienie na UW
  • Kontakt
CLOSE
  1. Strona główna
  2. 2025
  3. Konferencja „Równościowa akademia. Wyzwania i sukcesy w realizacji planów równości płci”

Konferencja „Równościowa akademia. Wyzwania i sukcesy w realizacji planów równości płci”

Data publikacji: Luty 11, 2025 Opublikował/a: Paulina Górnicka

Zapraszamy do udziału w konferencji on-line „Równościowa akademia. Wyzwania i sukcesy w realizacji planów równości płci” organizowanej przez Dział ds. Bezpieczeństwa i Równego Traktowania – Bezpieczni UJ w ramach projektu MINDtheGEPs we współpracy z Akademicką Siecią Bezpieczeństwa i Równości.

Konferencja odbędzie się w dniach 10-11 kwietnia 2025 r. za pośrednictwem platformy Teams. Wydarzenie będzie okazją do wymiany doświadczeń we wprowadzaniu planów równości płci na polskich uczelniach i w instytucjach badawczych. Szczególna uwaga poświęcona będzie działaniom w zakresie wyrównywania szans w rekrutacji i awansie zawodowym, przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu, równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym oraz wdrażania intersekcjonalności w dydaktyce.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Zapisy zostaną uruchomione 14 lutego 2025 r. na stronie bezpieczni.uj.edu.pl.

Panele realizowane podczas konferencji:

Panel 1: Intersekcjonalność w nauczaniu: wyzwania, sukcesy, dobre praktyki

Tematyka panelu:

  • Rozumienie intersekcjonalności w kontekście dydaktyki akademickiej;
  • Uwidacznianie się konkretnych osi nierówności (np. płeć, status społeczno-ekonomiczny, miejsce pochodzenia) w procesie nauczania w szkolnictwie wyższym;
  • Skuteczne praktyki, innowacyjne strategie i praktyczne rozwiązania mające na celu zwiększenie inkluzywności środowisk edukacyjnych i uwzględnienia perspektywy intersekcjonalnej w dydaktyce;
  • Wpływ uwzględnienia perspektywy intersekcjonalnej na sytuację osób studiujących i badanych w promowaniu bardziej sprawiedliwych doświadczeń edukacyjnych.

Panel 2: Molestowanie seksualne i przemoc ze względu na płeć – przykłady inicjatyw w reagowaniu i przeciwdziałaniu tym zjawiskom w akademii

Tematyka panelu:

  • Skala i specyfika zjawiska molestowania seksualnego w środowisku akademickim – czy ją znamy? Jak badamy? Wyzwania metodologiczne i strukturalne w badaniach tych zjawisk;
  • Przykłady polityk i procedur przeciwdziałania przemocy, w tym kodeksy etyczne, systemy zgłaszania oraz mechanizmy ochrony osób zgłaszających – krytyczna analiza i refleksje z reagowania na zjawiska przemocy i molestowania seksualnego w akademii;
  • Działania edukacyjne i szkoleniowe dotyczące przeciwdziałania przemocy oraz budowania kultury bezpieczeństwa i szacunku w środowisku akademickim;
  • Rola instytucji akademickich w budowaniu systemowego wsparcia dla osób doświadczających przemocy i molestowania seksualnego;
  • Wyzwania związane z wdrażaniem polityk przeciwdziałania przemocy i molestowaniu seksualnemu oraz rekomendacje dotyczące podejmowanych działań.

Panel 3: Work-life balance – mapowanie wyzwań w rozwiązaniach na rzecz godzenia życia osobistego i zawodowego

Tematyka panelu:

  • Problematyka work-life balance w instytucjach akademickich: wyzwania, trendy i zmiany;
  • Innowacyjne strategie organizacyjne oraz inicjatywy wspierające osoby pracujące w uniwersytetach i instytutach badawczych;
  • Wpływ pracy hybrydowej i elastycznych form zatrudnienia na jakość życia zawodowego i osobistego w sektorze naukowym;
  • Możliwości poprawy: identyfikacja barier i wypracowywanie rekomendacji.

Panel 4: Narzędzia wspierania rozwoju zawodowego kobiet, w tym ich liderstwa.

Tematyka panelu:

  • Identyfikacja kluczowych barier w rozwoju kariery zawodowej kobiet w nauce i akademii;
  • Przykłady skutecznych narzędzi i programów wspierających rozwój zawodowy, w tym mentoring, coaching, programy szkoleniowe oraz sieci wsparcia;
  • Budowanie liderstwa kobiet w środowisku akademickim – wyzwania, sukcesy i potrzeby;
  • Rola planów równości płci w tworzeniu sprzyjających warunków do rozwoju karier kobiet w akademii;
  • Znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej i międzysektorowej w promowaniu równości płci w nauce.

Więcej informacji: TUTAJ  

Nawigacja wpisu

Wspólny dyżur p.o. Rzeczniczki akademickiej oraz Rzeczniczki Praw Studenta
Sesja poprawkowa. Wspólny dyżur p.o. Rzeczniczki akademickiej oraz Rzeczniczki Praw Studenta

Polecamy!

Wsparcie dla społeczności akademickiej Uniwersytetu Warszawskiego

W obliczu tragicznych wydarzeń na Uniwersytecie Warszawskim przypominamy, że uczelnia udziela wsparcia wszystkim osobom potrzebującym pomocy. Na UW działają m.in.…

Uniwersytet inkluzywny – potrzeby osób LGBTQ+ (ankieta CPP)

Jeśli jesteś osobą LGBTQ+ studiującą na Uniwersytecie Warszawskim, mamy do Ciebie prośbę o wypełnienie krótkiej ankiety przygotowanej przez Centrum Pomocy Psychologicznej…

Członkinie zespołu Ombudsmana UW na V Zjeździe ASBiR

Członkinie zespołu Ombudsmana UW wraz z główną specjalistką ds. równouprawnienia oraz koordynatorką ds. profilaktyki zdrowia psychicznego z Centrum Pomocy Psychologicznej…

ADRES

ul. Dobra 56/66
(BUW, I piętro na antresoli, p. 1.60 C)
00 - 312 Warszawa

KONTAKT

e-mail: ombudsman@uw.edu.pl