Na Uniwersytecie Warszawskim przyjęte zostały Rekomendacje mające na celu wzmocnienie równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz rodzinnym.
Posiedzenia organów uczelni tj. Senat UW czy Rada Uczelni, jak również istotne spotkania służbowe tj. Rada Wydziału czy Rady Dyscypliny powinny odbywać się w przyjętych godzinach pracy, tj. między 8.00 a 16.00 – adekwatnie względem godzin otwarcia placówek opiekuńczych i edukacyjnych.
Wiele jednostek na Uniwersytecie Warszawskim wprowadziło rozwiązania organizacyjne w zakresie spotkań służbowych, które wspierają ergonomię pracy oraz równowagę między pracą a życiem prywatnym. Są to m.in:
- rezerwowanie jednego dnia w tygodniu na spotkania organizacyjne – tak aby tego dnia, zamiennie, odbywały się posiedzenia Rad Wydziału, Rad Dyscypliny, zebrania katedr itp.,
- rozpoczynanie spotkań np. o godz. 13:00 i jasne komunikowanie, że wynika to z poszanowania dla zobowiązań rodzinnych części pracowników,
- wprowadzanie dyscypliny czasowej podczas spotkań tak, by nie kończyły się później niż o określonej z wyprzedzeniem godzinie.
Rekomendacja organizacji spotkań służbowych z uwzględnieniem godzin otwarcia placówek edukacyjnych i opiekuńczych została także zawarta w Planie Równości Płci dla UW, wynika także z diagnozy potrzeb społeczności uniwersyteckiej, sygnalizowanych w badaniu „Równość na UW” w 2018-2019 roku oraz wzmocnione w badaniach „Być rodzicem na UW” 2022-2023 oraz w „Równość na UW 2” w 2024 roku. Jest to też zgodne z założeniami dyrektywy unijnej poświęconej Work/Life Balance.
Rekomendacje ws. godzin spotkań służbowych na UW
Dobre praktyki jednostek UW w zakresie work-life balance